Tuesday, April 13, 2010

masyaAllah....

Ak rse cm dah lme ak x wat post bru.. tbe2 hari ni hati ak tergerak nk kongsi sesuatu ngn kwn2.. semalam, malam, bertmpt dlm bilik ak kt kolej Akasia n.. ak borak borak borak ngn kwn ak.. (3 kali 'borak' sbb nk mnnjukkan betapa byknye ktrg berborak mlm 2.. hihi :] ) Sedang asyik kami berbual2 (perh.. ayt bm power tuh..kikikih) tbe2 kwn ak ni merangkap a non-muslim, dia meluahkan rse hati dy ngn berkata:

"klu saya ni seorg lelaki muslim, saya akn carik prmpn bertudung"

ak pon tnya, "apa hal?"

" yelah, xde beza lah klu kawen ngn pmpn muslim yg xbrtdung ngn pmpn non-muslim...ssb yg mmbezakan dyorg kn tdung 2..."

Tergamam aku...tersentap...xtau nk kate, nk balas ap.. in fact, aku mmg xckp pape pon.. pastu dy smbg lagi,

" Tpi mstilah, klu yg bertdung pun, saya akn crik yg baik.. sbb bkn semua yg bertdg 2 baik..kn?"

Aku sekadar mengangguk...setuju...

"Kdg2 plik lak sya tgok.. ad pmpn muslim yg pki seksi2.. kn tu cm burukkan nama Islam 2?"

"Betul".. hatiku berkata... tpi zahiriahnya ak hnya tersyum kecil.. xmmpu berkata2.. perasaan ak mlm 2 bercmpur2.. kagum, bila dy tau n terpk sedalam 2; terkejut sbb dy tbe2 kte gtu; gembira sbb dy nmpk kesucian n kebenaran agam Allah; sedih sbb npe seseorg yg xprnah mengucap nmpk kesan sesuatu prbuatan tu pada agma ak, tpi knape saudara2 seagama ak yg len ngn sewenang2nya wat perkara yg bley mncmarkn Islam tnpa/xnk pk pon ksannya nti?

Aku xtau lah apa respon yg korg bgi klu korg berada di tmpt ak mlm 2.. tpi ak, tulah mnde yg ak pk.. so kengkawan, jom kita sama2 pk, ad x lam hidup kita sehari2 kita wat sesuatu yg bley cemarkn kesucian agama kita? penah x tiba2 kita trckp mnde yg wat org slah phm ngn agama kita? ragu2 ngn kbnran yg Islam bawa? Nauzubillah.... betapa seronokny, indahnya perasaan bila org tgok kita, org nmpk Islam.. nmpk segala2nya yg Islam bawa selama ni.. lebih seronok n indah apabila dgn melihat kita, terbuka pintu hati mereka tuk mendalami agama kita...

MasyaAllah.......




4 comments:

nisa' said...

yep. i'll taken aback kot if i was you.

akubukansapesape said...

to nisa'..
yup.. correct...

husna tawfiq said...

wow..
for me..
i dont know wat im going to say..
startled kot..
macam ko..
moga kawan2 ko dapat cahaya petunjuk dari Allah..~ :)

akubukansapesape said...

husna,
kan??? tulah.. smoga kte semua diberi hidayah Allah......
p/s: ko blik x summer ni??? dtg intec klu blik tau... miss ya!!